a

Doe de dubbeltest

A/B testing onder de loep genomen

Het doel van je site is bezoekers ervan te overtuigen een bepaalde actie te ondernemen, zoals het aanschaffen van een product, of het invullen van een formulier. Maar welke webpagina levert het meeste op? Welke kleur bestelknop werkt het best? A/B-testing kan die vragen voor je beantwoorden en het is nog eenvoudig ook.

Iedere doelgroep heeft eigen voorkeuren

Een webpagina bestaat uit een aantal verschillende elementen die samenwerken om je bezoekers tot actie aan te zetten. De grote vraag blijft: "Maar hoe ervaart ˇnze doelgroep dat?". Want hoewel je veel kan zeggen over wat een website goed maakt, je doelgroep blijft de onzekere factor. Misschien vinden zij de structuur op de pagina niet logisch, terwijl het design er toch zo lekker strak uit ziet. De grote truuk is dus te bepalen wat de voorkeur heeft van jˇuw doelgroep.

Wat is een A/B test tool?

Met A/B testing kan je verschillende versies van je pagina tegelijk live aanbieden en het effect meten op de conversie. De ene helft van je bezoekers ziet de oude versie de andere helft de nieuwe. Statistieken meten vervolgens het verschil in conversie: welke pagina levert de gewenste actie op van bezoekers. En dat doe je niet alleen met pagina's, maar ook met onderdelen op die pagina: het design van een formulier, de tekst bij een knop, de kleuren enzovoorts (in vaktermen 'multivariate testen').

Wat is er op de markt?

Google heeft zo'n A/B testing tool en hij is nog gratis ook. En wat schetst mijn verbazing: ondanks dat de Google tool nog maar kort bestaat Grafiek met de resultaten van een A/B-test.is het een professionele tool waar je al heel veel mee kan. Een groot voordeel is dat het simpel gehouden is. Een test is binnen enkele minuten gestart. Het werkt op alle bestaande websites en is niet afhankelijk van je website-bouwer en werkt met Joomla, Drupal en andere CMS'en. Zijn er nog alternatieven of zitten we aan Google vast? Ja er zijn zeker alternatieven. Kijk maar eens bij Visual Website Optimizer . Deze tool is weliswaar niet gratis, maar kan wel veel meer. Nadeel is daarvan ook dat je er meer vanaf moet weten om de tool goed te kunnen inzetten. Nog een alternatief: Press A/B testing (alleen Joomla).

En levert het resultaten op?

Jazeker! Wij hebben diverse tests gedaan en de resultaten lieten bijvoorbeeld zien dat een andere paginatekst 30% meer conversie opleverde. Meestal zijn de verbeteringen kleiner - zo'n 3%-15%. We hebben ook gemeten of de resultaten van de A/B test tool accuraat waren. Beide tools kwamen vrijwel exact overeen met de statistieken metingen die we tegelijkertijd deden dus dat is prima. Beide tools weten ook wie de bezoeker is, zodat een bezoeker altijd dezelfde versie van de pagina te zien krijgt (dat voorkomt verwarring!). Kortom: hiermee heb je een heel krachtige marketingtool in handen waarmee je zekerheid schept in je online acties.

SEO en online marketing verbeeldt.