> Doe de dubbeltest: A-B testing onder de loep genomen
> Optimalisatie voor zoekmachines niet meer nodig?

De 4 pijlers van vertrouwen

Conversie verbeteren: haal zorgen weg nog voor ze ontstaan.

Voordat bezoekers de gewenste actie nemen moeten hun belangrijkste zorgen en vragen beantwoord zijn. Maar hoe doe je dat als je maar een paar seconden hebt voor de eerste indruk? Er zijn een paar richtlijnen waaraan je kan vasthouden om de conversiedoelen van je website te gaan halen.


We kunnen niet functioneren zonder vertrouwen, we zijn sociale wezens. Als we de straat oversteken vertrouwen we erop dat de bestuurders van auto's het rode licht zien. Vertrouwen is een voorwaarde, het is de lijm die alles samenbindt.

De bezoekers die je met veel inspanning in zoekmachine optimalisatie op je website hebt gekregen moeten nu iets voor je gaan doen. Er bestaan diverse factoren die zorgen dat een website beter functioneert, waarvan we vandaag alleen de factor 'Vertrouwen' bespreken. Wil je het hele plaatje hebben dan is hier de formule: Conversie afhankelijk van content, motivatie van de bezoeker, de belonding en gebruiksvriendelijkheid. Negatieve factoren zijn frictie en angst, samen te vatten als vertrouwen.

Vertrouwen is alles wat onder de breuklijn staat; nemen we frictie en angst weg, dan neemt het vertrouwen toe en zijn er geen belemmeringen meer om zaken te doen. Er zijn 4 peilers waarop dat online vertrouwen is gebaseerd.

Peiler 1: Uitstraling

Het innerlijk is mooi, maar we gaan toch vooral op het uiterlijk af, het is niet anders. Uitstraling is belangrijk en geldt als synoniem voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Een bepaalde mate van professionele uitstraling is nodig; het is niet goed als een site eruit ziet alsof hij in 1998 is gemaakt. Je kan uitstraling testen met een paneltest: laat een aantal mensen antwoord geven op een paar slim gestelde vragen als: heeft deze site een duidelijk professionele uitstraling of niet. Ga niet puur af op wat je mooi vind, maar heb oog voor:

  • professionaliteit van het design
  • Netheid en rust
  • Structuur en duidelijkheid

Peiler 2: Transactiegerichte zekerheid

Onderzoeken laten zien dat mensen steeds minder reserves hebben tegen online transacties doen, maar 60-70% verlaat nog steeds het winkelwagentje tijdens de bestelling. Vertrouwen is daar de belangrijkste oorzaak van.
Gebruik symbolen die vertrouwen geven. Lidmaatschap van organisaties, betaalstandaarden en dergelijke.

  • vakorganisaties
  • betaalstandaarden
  • garantie organisaties
  • merken met naamsbekendheid

Peiler 3: Autoriteit

We zijn geneigd om experts te vertrouwen omdat ze een bepaalde autoriteit uitstralen. Door associatie met cijfers en merken versterken we onze autoriteit. Leen vertrouwen van merken met een grotere naamsbekendheid door ze te noemen:

  • merken noemen met logo (eventueel qua kleur aangepast naar uw site)
  • citaten over uw merk in andere media
  • partners van uw bedrijf (met liefst een grotere naamsbekendheid)
  • behaalde prijzen
Conversie factoren in een mindmap plaatje.

Peiler 4: Wat vindt mijn buurman?

Het interesseert ons niet wat iedereen denkt. Wat we belangrijk vinden is wat onze peergroup vind. De peergroup zijn de mensen om je heen die je belangrijk vindt en – jawel – vertrouwt. Doen veel mensen iets positiefs op je site? Geweldig! Maar deel je dat met andere gebruikers? Ga op zoek naar feiten die relevant zijn en laat die zien aan gebruikers. Voorbeelden van dit 'sociaal bewijs':

  • x bezoekers kochten dit ook
  • x positieve reacties
  • geef voorbeelden van die positieve reacties
  • focus op het effect dat de actie had in het leven van die persoon

De beste tip over dit onderwerp zijn er eigenlijk twee:

  • WEES KRITISCH op je eigen site
  • Kijk vanuit het perspectief van de bezoeker (en test dat met vragen aan een groep testbezoekers)

SEO en online marketing verbeeldt.