SEO niet meer nodig?

De invloed van Twitter en Facebook op zoekresultaten in Google.

Inmiddels zijn we jarenlang bezig om onze site goed te laten scoren in Google. De techniek wordt aangepakt, content wordt geschreven en links worden gelegd naar onze site. Maar is al die inspanning nog wel lonend? Moeten we niet alles zetten op de social media? Of op beide paarden wedden?

Vindbaarheid in Google

Veel ondernemers vinden het erg belangrijk om goed gevonden te worden in Google. En terecht: meer en vooral betere bezoekers. Maar wat moeten we met dat gekke medium Twitter en kan je het je nog wel permitteren om als bedrijf niet actief te zijn? Via Twitter krijg je meer en direct contact met potentiele en bestaande klanten. Je trekt ook meer bezoekers naar je site die je aanmaakt in je Tweets. Maar die leiden niet alleen Twitteraars naar je site, zoekmachines volgen die links ook en komen zo op je site uit. Die zoekmachines doen dat niet zo maar. Ze kijken daarbij wel hoe groot de autoriteit is van de maker van de Tweet. Kortom: als de spreker ter zake kundig is en vervolgens verwijst naar jouw site, zal jouw site op dat onderwerp relevanter gevonden worden.

Linkbuilding overbodig?

De perfecte vorm van linkbuilding zou je zeggen. Geen gedoe en gebedel meer om een link geplaatst te krijgen op andere sites. En als je veel Twittert kan de hoeveelheid links naar je site snel toenemen. Maar zoals altijd in zoekmachineland gaan de garanties tot aan de deur: Google erkent dat ze Twitter gebruiken, maar zegt daarbij ook meteen bij dat het maar licht meegewogen wordt in de zoekresultaten. Bovendien is nog niet bekend hoe ze dit in de toekomst gaan laten meetellen. Is linkbuilding daarmee overbodig? Nee, ik denk het niet. Want de links naar je site die je met veel pijn en moeite verzamelt zijn vaak wel vanaf hele relevante sites. Daarmee zijn die links voor Google en Bing zwaar meetellend.

Vindbaarheid testen

Testen blijkt dus de enige methode. Meet en bekijk zorgvuldig de statistieken van je site, ga Twitteren en zie het resultaat. Het succes blijft natuurlijk totaal afhankelijk van de kwaliteit van de Tweets en de kwaliteit van de pagina's van de site. Die moeten goed met elkaar overeen komen. Voorbeeld:
Als je met je website auto's verkoopt, maar voordurend Twittert over je vakantie en de hond en af en toe een linkje aanbrengt naar je site, dan zal Google de site niet hoger waarderen op het onderwerp 'auto's verkopen'. Kortom, het doel van de website is geen haar dichterbij gekomen. Relevante content op je site en in de Tweets is dus van belang.

SEO, maar dan anders

Uiteindelijk blijkt het toch weer om content te gaan: goede en relevante inhoud op je website maakt dat hij goed scoort in zoekmachines. De techniek moet natuurlijk op orde zijn, zodat zoekmachines makkelijk door de site heen kunnen lopen en nieuwe content makkelijk kunnen vinden. Dus veel verandert er niet:

  • zorg voor een technisch correcte website (ZONDER truukjes!)
  • zorg voor goede inhoud op de website (zowel tekst als relevante beelden)
  • zorg voor links naar je site vanaf relevante andere websites
  • ga Twitteren en/of op Facebook en/of op Hyves (maar zorg dat je ook de tijd daaraan besteedt die het nodig heeft!)
Tsja, en dan heb je veel bezoekers op je website en vervolgens blijft de vraag: waarom bellen ze niet? Dat is voer voor een volgende column.
SEO en online marketing verbeeldt.